De instorting van de Morandibrug in Genua was het resultaat van ontwerpfouten, slecht onderhoud en onvoldoende controles. Deskundigen sluiten af met een rapport van 400 pagina’s over de ramp waarbij 43 mensen omkwamen. “Als de controles en het onderhoud goed waren uitgevoerd, was de instorting voorkomen”, aldus ingenieurs en experts.
In de nasleep van de ramp in augustus 2018 werd de beschuldigde operator gewezen op een Italiaan voor een van de autostrats van de operator. Dat bedrijf heeft het niet in stand gehouden. Eerder onderzoek door Italiaanse autoriteiten Volgens premier Conte Voor “ernstige en onvergeeflijke nalatigheid”.
Experts zeggen nu dat er op de brug veel is misgegaan. Sommige pilaren zijn niet geïnspecteerd en staalkabels zijn de afgelopen 25 jaar gecorrodeerd. Ontwerper Ricardo Morandi had in de eerste decennia na de opening van de brug het risico van erosie verhoogd, maar zijn aanbevelingen werden genegeerd. Over het algemeen is er sinds de bouw van de brug niets gedaan om schade aan de constructie te voorkomen of om fouten te corrigeren, concluderen experts.
Beelden van de ramp in Genua gingen de wereld rond. We hebben deze review eerder gedaan: